יום שבת, 15 בדצמבר 2007

לינוקס לסטודנט ולתלמיד

ביום ראשון השתתפתי בהרצאה השנייה במסגרת "ברוכים הבאים ללינוקס" - לינוקס לסטודנט ולתלמיד.
את ההרצאה העביר שגיב ברהום, והנושא הראשון היה אופן אופיס - תחליף חופשי וחינמי לחבילת אופיס של מיקרוסופט.
אופן אופיס זמינה גם לחלונות, וכוללת בתוכה מעבד תמלילים שנקרא "כתבן" (writer), גליון עבודה שנקרא "גליונות עבודה" (Calc), תוכנת ליצירת מצגת שנקראת "מצגות" (Impress) ותוכנת שרטוט שנקראת "צייר" (Draw). הממשק של התוכנות מזכיר את הממשק המיקרוסופטי (רק קצת יותר משעמם), ומי שמכיר את חבילת אופיס של מיקרוסופט ימצא את מקומו בקלות, לפחות בפעולות הבסיסיות. בהקשר של "לסטודנט ולתלמיד" ברהום שם דגש בעיקר על ה-writer, הכתבן. תפריט ה"שמירה בשם" כולל גם את הפורמט הפתוח של אופן אופיס, גם את הפורמטים של microsoft word וגם את הפורמט RTF. בנוסף לשמירה בפורמטים, יש גם אפשרות מתוך הכתבן לייצא את הקובץ לפורמט PDF.
אפשרויות אחרות שנסקרו הן עבודה משותפת על קבצים באמצעות אפשרות הקלטת שינויים, וארגון ועיצוב המסמך באמצעות עיצובים שמורים מראש, והוספת הערות שוליים. הדבר האחרון בהקשר של אופן אופיס הוא הוספת אובייקטים (מצגות, תרשימים וכו'), וביניהם גם עורך נוסחאות. עורך הנוסחאות באופן אופיס מאפשר כתיבה בשפה מתמטית, והעורך מתרגם את זה לייצוג ויזואלי.
screenshot2.jpgscreenshot1.jpg

התוכנה הבאה היא פיירפוקס, גם היא זמינה לחלונות - דפדפן חופשי. הטיפ הראשון הוא אפשרות החיפוש המהיר בטקסט: מתחילים בלוכסן / וישר מתחילים להקליד את מחרוזת החיפוש. לחיפוש רגיל אפשר ללחוץ על ctrl ו-f. ברהום סיפר שלפי מחקרים שנעשו, קשה מאוד לקרוא כמויות גדולות של טקסט ממסך מחשב. כשקוראים מהמסך, הטכניקה העדיפה היא לקרוא בריפרוף את הטקסט, ולברור מתוכו דברים חשובים. הדגשה של מילות מפתח שחשובות לנו מסייעת בטכניקה כזו, והיא אפשרית אם מחפשים בפיירפוקס (עם ctrl+f). טכניקה אחרת לקריאה היא קריאה לרוחב - מעבר על תוכן העניינים, ופתיחה בטאבים חדשים (אם התוכן הוא קישורים) של החלקים הרלוונטיים. הקלקה על הכפתור האמצעי בעכבר פותחת טאב חדש. בנוסף, הוא המליץ על התוסף answers שמפרש מילים לא מובנות (וגם מקריא אותן בקול), ומאפשר למשוך מידע גם מהמילון וגם מוויקיפדיה.
בפיירפוקס יש גם שורת חיפוש המאפשרת חיפוש במנועי חיפוש ואתרים באינטרנט, כמו חדשות ב-BBC, תמונות בפליקר, ערכים בוויקיפדיה, שחקנים וסרטים ב-IMDB ועוד...
הגדרות והתאמות נוספות בפיירפוקס אפשר לבצע דרך about:config (קישור פעיל רק בפיירפוקס).
screenshot7.jpgscreenshot5.jpg

תוכנה נוספת היא Dia, תוכנה ליצירת דיאגרמות, מתקדמת יותר מה-draw של אופן אופיס. השרטוט ב-Dia הוא פשוט: בוחרים ראשית את סוג התרשים, ולאחר מכן גוררים את האובייקטים הרצויים מהרשימה למרכז המסך. אחד הדברים המעניינים בתוכנה הוא האפשרות לעבוד בשכבות (כמו בפוטושופ): התוכנה מאפשרת לעבוד על כל שכבה בנפרד או על כמה שכבות ביחד, להסתיר שכבות שונות או להציג את כולן.
screenshot3.jpg

גימפ היא תוכנה לעיבוד תמונות ודומה ביכולותיה לפוטושופ של אדובי. גם היא זמינה לחלונות, ומאפשרת שמירה במגוון פורמטים. בגרסה הלינוקסאית, בחירת הפורמט לא נעשית ע"י בחירה מרשימה אלא פשוט הקלדת הסיומת הרצויה, וגימפ תמיר בהתאם לכך לפורמט הנכון. היא מאפשרת ציור בעזרת מגוון כלים: מברשות, עיפרון, מברשת אוויר, צורות, מילויים, מריחת צבע וכלים נוספים. היא כוללת פילטרים שונים (טישטושים ועיוותים למיניהם) שאפשר לבצע על התמונה, וגם תיקונים אוטומטיים.
ברהום הציג כמה טכניקות לעיבוד תמונה: הוספת ברק לתמונה (ע"י שכפול שכבות, הוספת גוונים בהירים במקומות הרצויים, ושינוי השקיפות של השכבה העליונה); איזון לובן (באמצעות שינוי ידני או אוטומטי של ה-levels); שיפור החיוּת של התמונה (שכפול שכבה, הפיכה לשחור לבן, והשארת הערוץ הכחול בלבד - ולאחר מכן שינוי שקיפות); והפיכת תמונות לסגנון "עתיק".
יש גם אפשרות, למי שיודע, לכתוב סקריפטים בפרל שמתממשקים לגימפ.
גם בדה-מרקר כתבו השבוע על גימפ.
screenshot4.jpg

כמה דברים קצת יותר מתקדמים:

אוקטב היא תחליף חופשי ל-matlab, ומי שזה אומר לו משהו יוכל לקרוא כאן על היתרונות וכאן על החסרונות.
Gvim הוא עורך טקסט, שזמין בצורה מסוימת גם לחלונות, ויש בו כמה פיצ'רים נחמדים כמו חיפוש באמצעות לוכסן / והשלמה אוטומטית של טקסט באמצעות ctrl+p או ctrl+n
gnuplot - כלי שמציג מספרים בצורה גרפית. יכול לסייע לראות תבניות מסויימות בקבוצות גדולות מאוד של מספרים.
BC הוא סוג של מחשבון, שזמין דרך שורת הפקודה בלינוקס (אפשר לקרוא מדריך מפורט על שורת הפקודה שכתב שגיב ברהום). הוא מאפשר חישובים רגילים, חישובים של פונקציות מוכרות, חישובים עם נעלמים, והגדרת פונקציות חדשות. מדובר בכלי מאוד גמיש, ויש בו הרבה מאוד הגדרות שאפשר לשנות. שגיב הראה כמה דוגמאות:
  • scale=100
    כדי להגדיר את רמת הדיוק אחרי הנקודה
  • s(2)
    סינוס של 2
  • define f(x) {if (x=1) return (1); return(x=f(x-1);
    הגדרה של פונקציה חדשה, עצרת. לאחר ההגדרה, אפשר להשתמש בה כך: f(5) - חמש עצרת.
  • x=3 y=(4-x) x*y
    הגדרה של x ו-y ולאחר מכן חשוב של המכפלה שלהם

ועוד כמה מילים על לינוקס ומערכת החינוך:
  • edubuntu היא הפצת לינוקס, מבוססת על אובונטו, שכוללת כלים שונים המותאמים לתלמידים ולמורים
  • moodle היא חבילת קוד פתוח לבניית אתרים הכוללים קורסים, הגשת מטלות, פורומים, הודעות, הרשאות ועוד - לשימוש מערכת החינוך. בארץ נעשה בה פיילוט באוניברסיטת תל-אביב, ושימוש חלקי במוסדות אחרים.
  • kde-edu היא חבילת תוכנות חינוכיות, עם ממשק קל ומותאמות במיוחד לתלמידים צעירים, וכוללת בין השאר את:

    • kalzium - תוכנה שמציגה את הטבלה המחזורית
    • kstars - תוכנה שמציגה את גרמי השמיים (סטלריום היא תוכנה דומה, זמינה גם לחלונות, ועם ממשק יפה יותר)
      screenshot6.jpgscreenshot8.jpg


ההרצאות הבאות:
16.12 - חיים בקהילה: איך לחיות ולקבל עזרה מקהילת הלינוקס. מושגים, משאבים, נימוסים.
23.12 - כלי פיתוח בלינוקס: כלי פיתוח תוכנה ותכנות פופולריים ושימושיים ללינוקס.
30.12 - תהליך ההתקנה של לינוקס: כיצד להתקין לינוקס, ולמה צריך להיות מודעים.
ההרצאות מתקיימות באוניברסיטת תל-אביב, בניין שרייבר, בשעה 18:30 בחדר 008. פרטים נוספים

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

Great post.
Visit my blog post custom jerseys

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

הוסף רשומת תגובה