יום שישי, 6 ביוני 2008

תמונות חינמיות וחופשיות בפליקר

פליקר הוא מאגר תמונות נהדר. אפשר להעביר שעות בצפייה בתמונות יפהפיות - אפשר לחפש לפי מילה או תגית, ואם רוצים משהו אקראי יותר אז דף האקספלור הוא נקודה טובה להתחיל, ובו מוצגת תמונה אחת, אקראית, מהתמונות ה"מעניינות" ביותר באותו יום. לפליקר יש אלגוריתם סודי לקביעת ה"מעניינוּת" (interestingness) של כל תמונה, ואפשר להיכנס ללוח השנה ולראות את 500 התמונות המעניינות ביותר בכל יום. אפשר גם לראות מקבץ של תמונות אקראיות מבין המעניינות ביותר בשבוע האחרון.
התמונות המעניינות מה-8 למאי
בתחתית דף האקספלור יש גם המלצות ל-3 קבוצות בפליקר, 3 סטים של תמונות, ותמונה מעניינת מלפני שנה. אפשר גם לראות את התמונות החדשות ביותר, אבל הסיכוי למצוא שם משהו מעניין הוא לא גדול במיוחד.  דרך נוספת היא לחפש תמונות לפי מצלמה: בוחרים את דגם המצלמה, ועבור כל דגם אפשר לראות את התמונות המעניינות ביותר בחלוקה לפי סוגים (מקרו, פורטרט, לילה וכו').
עוד דרך יפה היא המפה של פליקר: אפשר לחפש על המפה (למטה, המלבן הימני - Search the map) או פשוט לעשות זום על המקום שרוצים לראות (ללחוץ קודם על 3 הנקודות הוורודות, למעלה בצד ימין).   המקומות (Places) של פליקר הם דרך מתוחכמת יותר לצפות בתמונות לפי המיקום הגיאוגרפי. אפשר להיכנס לאחד מששת המקומות המוצגים בדף הראשי, או לחפש מקום אחר - מדינה או עיר.

(פליקר הוא גם שירות לאחסון ושיתוף תמונות - בחינם רק ל-200 התמונות האחרונות שמעלים, תמונות ישנות יותר מוסתרות).

שימוש בתמונות
חוץ מלצפות בתמונות בהנאה רבה, אפשר למצוא בפליקר הרבה תמונות שאפשר להשתמש בהן. בדף השער של ה-Creative Commons בפליקר אפשר לראות את ששת הרישיונות המובילים של קריאייטיב קומונס, ואת התמונות החדשות מכל רישיון. אחרי כניסה לכל קבוצת תמונות כזו אפשר לבצע חיפוש לגבי אותו רישיון.
קריאייטיב קומונס חדשים בפליקר
הדרך השנייה להגיע לתמונות המותרות לשימוש היא דרך החיפוש המתקדם: בסוף הדף יש שלוש תיבות סימון: הראשונה היא להגבלת החיפוש רק לתמונות עם רישיון קריאייטיב קומונס, השנייה היא להגבלת החיפוש רק לתמונות המותרות לשימוש מסחרי, והשלישית היא להגבלת החיפוש רק לתמונות המותרות לשינוי ועיבוד.
חיפוש מתקדם בפליקר
הדרך השלישית היא להגיע במקרה (או לא במקרה) לתמונה, דרך החיפוש או דרך אחת הדרכים שציינתי בחלק הראשון (אקספלור, תגיות, מפה וכו'): בצד ימין, מתחת לכותרת Additional Information כתוב הרישיון של התמונה.
הרישיון של התמונה
מעל כל תמונה מוצג הכפתור All Sizes (עם ציור של זכוכית מגדלת), ומשם אפשר להוריד את התמונה ברזולוציה גבוהה יותר. גדלים נוספים
(אם יש תמונה שרוצים במיוחד אבל היא לא עם רישיון קריאייטיב קומונס, אפשר לבקש רשות מהיוצר: לאחר הרשמה לפליקר, אפשר ליצור קשר עם היוצר דרך מערכת הדואר הפנימית של פליקר).

קריאייטיב קומונוס
קריאייטיב קומונס ( "Some Rights Reserved" ) הוא פרויקט של רישיונות, חלקם חינמיים וחלקם חופשיים. כולם מבוססים על עקרון זכויות היוצרים, וכל רישיון כזה מהווה הסכמה של היוצר (או בעל הזכויות) לאפשר שימוש בתמונה (או ביצירה אחרת), תחת תנאים מסוימים.
יש ארבעה תנאים בסיסיים כאלה, שהשילובים שלהם יוצרים אחד-עשר רישיונות (רק ששת העיקריים אפשריים בפליקר).
  •  התנאי הראשון הוא ייחוס (Attribution) - לתת קרדיט ליוצר
  •  התנאי השני הוא בלי שימושים מסחריים (Noncommercial)
  •  התנאי השלישי הוא בלי יצירות נגזרות (No Derivative Works) - אסור לשנות את התמונה (לגזור, לשנות צבעים, להוסיף אלמנטים וכו' )
  •  התנאי הרביעי הוא שיתוף ברישיון זהה (Share Alike) - יצירות נגזרות צריכות להיות באותו רישיון של היצירה המקורית

ארבעת התנאים כאמור יוצרים אחד-עשר רישיונות:
3 רישיונות חופשיים: ייחוס,ייחוס-שיתוף זהה, שיתוף זהה; ו-8 רישיונות חינמיים: ייחוס-בלי נגזרות, ייחוס-בלי נגזרות-בלי מסחרי, ייחוס-בלי מסחרי, ייחוס-בלי מסחרי-שיתוף זהה, בלי נגזרות, בלי נגזרות-בלי מסחרי, בלי מסחרי, בלי מסחרי-שיתוף זהה.
רק הרישיונות הכוללים את תנאי הייחוס (קרדיט) מוצגים בפליקר.
(אתר קריאייטיב קומונס העולמי | אתר קריאייטיב קומונס הישראלי.
התמונות של הרשיונות נלקחו מאתר קריאייטיב קומונס, והן בעצמן משוחררות ברישיון cc by 3.0 )

הרישיונות בפליקר
  • 88×31.png ייחוס (by): מותר להשתמש בתמונה (להעתיק, להפיץ, ליצור יצירות נגזרות) - אבל חייבים לתת קרדיט ליוצר, ולציין את הרישיון של התמונה
  • 88×312.png ייחוס-שיתוף זהה (by-sa): מותר להשתמש בתמונה, חייבים לתת קרדיט ולציין רישיון. אם יצרנו מהתמונה המקורית תמונה חדשה (גזרנו, שינינו צבעים, הוספנו אלמנטים, שילבנו בתמונה אחרת וכו'), התמונה החדשה שיצרנו צריכה להיות באותו רישיון (כלומר - ברישיון קריאייטיב קומונס ייחוס-שיתוף זהה)
  • 88×313.png ייחוס-בלי נגזרות (by-nd): מותר להשתמש בתמונה, חייבים לתת קרדיט ולציין רישיון, ואסור ליצור יצירה נגזרת (ליצור תמונה חדשה)
  • 88×316.png ייחוס-בלי נגזרות-בלי מסחרי (by-nd-nc): מותר להשתמש בתמונה, חייבים לתת קרדיט ולציין רישיון, אסור ליצור יצירה נגזרת - ואסור לעשות שימוש למטרות מסחריות בתמונה
  • 88×314.png ייחוס-בלי מסחרי (by-nc): מותר להשתמש בתמונה (כולל יצירות נגזרות), חייבים לתת קרדיט ולציין רישיון - אבל אסור לעשות שימוש מסחרי
  • 88×315.png ייחוס-בלי מסחרי-שיתוף זהה (by-nc-sa): מותר להשתמש בתמונה (כולל נגזרות), חייבים לתת קרדיט ולציין רישיון, אסור לעשות שימוש מסחרי, ואם יוצרים יצירה נגזרת צריך לתת לה רישיון זהה (ייחוס-בלי מסחרי-שיתוף זהה)

קרדיט
אין דרך אחת ומחייבת לתת קרדיט לתמונות ברישיון קריאייטיב קומונס הדורש ייחוס. הקרדיט צריך להיות "בהיקף ובמידה המקובלים" לפי הרישיון הישראלי, או "reasonable to the medium or means" לפי הרישיון האמריקאי (שהוא המחייב במקרה של תמונות מפליקר - גם אם הצלם הוא ישראלי).
  • השם של הצלם מוצג בצד ימין
    שם הצלם
  • הכותרת של התמונה מוצגת בדף התמונה, מעל התמונה עצמה
  • הכתובת (url) של התמונה היא הכתובת של דף התמונה בפליקר
  • הכתובת (url) של הרישיון היא הכתובת שאליה מקושרות המילים Some rights reserved בצד ימין
  • את שם הרישיון נהוג לכתוב כך: קידומת cc, סוג הרישיון (שתי אותיות לכל תנאי) וגרסת הרישיון (כל הגרסאות בפליקר הן 2.0 נכון להיום, למרות שיש גרסאות חדשות של הרישיונות). לדוגמה: cc-by-sa 2.0

כאמור, אין דרך אחת ומחייבת, וכדאי להפעיל שיקול דעת בכל פעם. הדרך הבטוחה ביותר היא זו:
צילום: רון אלמוג
There goes the sun, רון אלמוג: cc-by 2.0.
(אלט עם שם הצלם, שם התמונה עם לינק לדף התמונה, שם הצלם עם לינק לדף הפרופיל שלו, שם הרישיון עם לינק לגרסה מורחבת של הרישיון).

אבל אפשר לוותר על חלק מהדברים: הצגת שם הצלם ולינק לדף התמונה יכולים להספיק - בדף התמונה מצויין הרישיון ומופיע כמובן גם הקישור לרישיון.
זה קרדיט יותר "חסכוני":
Rainbows have nothing to hide
כותרת התמונה היא בשדה alt, ושם הצלם (וגם הכותרת) - בשדה title. התמונה היא קישור לדף התמונה בפליקר, שמכיל את כל שאר התנאים.

תלוי בעימוד ובעיצוב של האתר בו משתמשים בתמונה - אבל במקרה הצורך אפשר לתת את הקרדיט גם לא בצמוד לתמונה. לדוגמה, אם משתמשים בתמונה כדי ליצור תמונת כותרת בראש העמוד, את הקרדיט אפשר לתת בכותרת התחתונה, או בדף קרדיטים נפרד (בכותרת התחתונה עדיף, כמובן).

7 תגובות:

גש"נ אמר/ה...

פוסט מקיף ושימושי מאד :)

יהו אמר/ה...

רון,
יופי של פוסט.
תודה.

יעל אמר/ה...

תודה!!

אביב אמר/ה...

תודה רבה !

wkdixp אמר/ה...

, [url=http://knfrzyzjdtjc.com/]knfrzyzjdtjc[/url], [link=http://kqakhrsswdov.com/]kqakhrsswdov[/link], http://urpgxmrhlcpj.com/

נינה אמר/ה...

תודה על ההסבר המפורט, ושאלה -
אם הרשיון הוא לא לשימוש מסחרי, האם מותר לי להשתמש בתמונה באתר אינטרנט שאני מעצבת לחברה מסחרית?

shwdiq אמר/ה...

, [url=http://vfptsyszdsld.com/]vfptsyszdsld[/url], [link=http://kgetsijnkxsm.com/]kgetsijnkxsm[/link], http://gravefnhbbir.com/

הוסף רשומת תגובה