יום שני, 9 בנובמבר 2009

עוד קצת מחשבות על SEO, ואיך להתחבא מתחת לרדאר

הדילמה הגוגלית של בוני אתרים
בשולי הפוסט שלי על מבנה URL, ובעיקר בתגובות, דיברתי קצת על הדילמה של ה-SEO (אופטימיזציה למנועי חיפוש. כלומר, הפיכת האתרים למובנים יותר בעיני גוגל): בשביל מי אנחנו עובדים בעצם? בשביל מי אנחנו בונים אתרים וכותבים תכנים?

האם צריך להעביר את האתר אופטימזיציה למנועי חיפוש, או אולי אופטימיזציה לבני אדם? להשקיע בבני אדם במקום בגוגל, כי הם בסופו של דבר הקהל שלנו.

לאה כהן העלתה שאלה דומה בבלוג שלה, בעקבות פוסטים של דרק פובאזק, רויטל סלומון ושוקי גלילי. בתגובה לפוסט של לאה כתבתי משהו דומה לזה שכתבתי בתגובה לפוסט ההוא שלי: הקהל שלנו הוא אמנם אנשים, אבל לא רק האנשים שכבר נכנסו לתוך האתר. הקהל של לאה הם לא רק אותם קוראים קבועים שנכנסים לבלוג שלה, או מתעדכנים במייל או רסס, אלא הם גם אותם אנשים שרוצים לקרוא משהו על המרות טיפוסים (ובינינו, מי לא רוצה לקרוא על זה?), אבל אפילו לא יודעים שזה מופיע בבלוג של לאה ולא יודעים שיש בלוג כזה. הם לא פחות "קהל יעד" של לאה מאשר הקבועים. היא הרי כותבת גם לאנשים האלה.

וכדי לעזור לאנשים האלה, שרוצים לקרוא על המרות טיפוסים, להגיע לפוסט של לאה באותו נושא, לאה צריכה להתאים את האתר שלה לגוגל. היא צריכה לעשות כל מיני שינויים והתאמות שלא "רואים" על האתר כשנכנסים, אבל גוגל רואה ומעריך.

עכברתול יורד למחתרת
ולמה בעצם אני כותב את כל זה?
כי קראתי היום שעכברתול החליט לחסום את הבלוג שלו בפני גוגל.
"כשמסיבה הופכת לנחלת הכלל, מגיעים הרבה אנשים בררה, והאווירה הכללית מושפעת לרעה. מסיבות פרטיות הן הרבה יותר כיפיות, וגם פוגשים אנשים הרבה יותר מעניינים בדרך כלל...
למרות שיש כמה וכמה מכם שהגיעו כשחיפשו משהו אחר בגוגל ונשארו קוראים נאמנים, היום אני סוגר את השאלטר. עדיף שהאתר הזה יעבור מפה לאוזן בין חברים".

בעבר כתבתי על עכברתול כך: "הוא כותב בצורה מעניינת בדרך כלל, אבל גם בצורה מאוד בוטה. אפילו אלימה. יש הרבה אלימות בין השורות שלו".
זו הייתה הדרך שלי לומר - אני לא אוהב לקרוא אותו, אבל ממשיך בכל זאת.

רכוש פרתי, כניסה עסורה

איך מסתתרים מגוגל?
אם יש לכם בלוג בבלוגלי או מערכת אחרת זה לא יעבוד, אבל אם האתר הוא שלכם:
ב"שורש" של כל אתר יש קובץ שנקרא robots.txt (ואם אין - אז אתם יכולים ליצור כזה). גם לי יש כזה:
http://ronalmog.blogli.co.il/robots.txt  רק שאני לא יכול לשנות אותו.
User-agent: *
Disallow:

זה הקובץ של עכברתול: http://underground02.com/robots.txt
User-agent: *
Disallow: /

הקבצים של שנינו פונים לכל מנועי החיפוש (הערך של יוזר-אייג'נט הוא כוכבית, כלומר - הכל). הקובץ שלי מרשה להם להיכנס לכל מקום (הערך של disallow ריק), והקובץ שלו לא מרשה להם להיכנס לשום מקום (הערך של disallow הוא / כלומר תיקיית השורש של האתר. כל האתר).

במקום קובץ ה-robots.txt אפשר גם לחסום גישה באמצעות מטה-טאג בתוך ה-head של הדף:
<meta name="robots" content="noindex">

עוד על רובוטס.טקסט; ועוד על טאג נו-אינדקס.

בניגוד למה שגוגל כותבים, אני ממליץ שגם אם אתם לא רוצים לחסום כלום - צרו קובץ robots.txt (אם אין לכם כזה) עם הטקסט שיש אצלי (לדוגמה).

והאם זה טוב?
הטוב הוא כמובן בעיני המתבונן; אבל לדעתי הצעד של עכברתול הוא רע. קודם כל, כי מדובר במידע. בבלוג של עכברתול, חוץ מהגיגים ודעות, יש גם מידע חשוב ושימושי וחבל למנוע אותו מהציבור המזדמן. לדוגמה, מי שיחפש מעתה בגוגל (או כל מנוע אחר) על עמק המצלבה לא יוכל להגיע לפוסט הרלוונטי.

חבל לא להנגיש את המידע שאנחנו צוברים בבלוגים שלנו לציבור.

הסיבה השנייה שזה רע היא כי האנלוגיה של עכברתול שגויה, לדעתי. אתר בגוגל הוא לא המסיבה שהפכה לנחלת הכלל. המסיבה ההמונית היא וויינט, אולי מאבד תמלילים. בטח לא עכברתול, שלא לדבר על ליקוטי שיבולים.
במסיבה של עכברתול וליקוטי שיבולים, ה"פה לאוזן" הוא גוגל. האנשים המעניינים לא מגיעים מהבוקמרקים אלא מגוגל. הם מחפשים משהו מוזר כמו עמק המצלבה או המרות טיפוסים, ונשארים גם לקרוא על הוספת הפניה או על בית התה של יאן.



(caruba, cc-by-nc)

4 תגובות:

לאה כהן אמר/ה...

קודם כל שאלה - זה שעכברתול חסם את גוגל, זה אומר שכבר אי אפשר למצוא אותו דרך גוגל? ומה עם ההפניות שנתת לבלוג שלו, לדוגמה? הן לא משפיעות על ההופעה שלו בגוגל? חיפשתי עמק המצלבה ובית התה של יאן בגוגל, ובאמת עכברתול לא הופיע. אבל כשחיפשתי עכברתול - הוא דווקא כן הופיע...
ואם אפשר לדבר קצת על החלק של הפוסט שלך ששייך אלי, אז יש משהו בשני משפטים שאמרת בדרך אגב:
"אותם אנשים שרוצים לקרוא משהו על המרות טיפוסים (ובינינו, מי לא רוצה לקרוא על זה?)", ו-
"הם מחפשים משהו מוזר כמו עמק המצלבה או המרות טיפוסים".
אז אתה צודק. כלומר, אני יודעת ששני המשפטים האלה הם הומוריסטיים, אבל האמת היא שהם אמיתיים, גם למתכנתים. פשוט מפני שמתכנתים לא מחפשים ביטויים בעברית.
אם אני ארצה לקרוא על המרות טיפוסים (שזה באמת נושא מעניין!), אני אחפש בגוגל Type conversion. בחיים לא הייתי מעלה בדעתי לחפש "המרות טיפוסים", משתי סיבות: א) לא תמיד האופן שאני מתרגמת מונח הוא האופן שמתכנתים אחרים מתרגמים אותו , וב) בתחום התכנות יש הרבה פחות חומר בעברית מאשר באנגלית.
אז בעצם, לו באמת היה אכפת לי מקוראים פוטנציאליים, היה מן הראוי שאכניס גם את המונחים באנגלית במקום חשוב בפוסט (למשל בכותרת). אבל אני לא עושה את זה. זה אולי חבל, אבל מצד שני, אני שואלת את עצמי עד כמה זה היה אפקטיבי - כי בחיפוש על המונח type conversion אני נמצאת בתחרות הרבה יותר גדולה, כך שרוב הסיכויים שלא היו מגיעים אלי יותר קוראים... מה אתה חושב?

רון אלמוג אמר/ה...

לאה -
אני לא לגמרי בטוח, וזה יהיה מעניין לחכות ולראות. בינתיים מהפוסטים שאני רואה שעדיין מופיעים בגוגל, תאריך הביקור של גוגל בהם הוא מסוף אוקטובר, ועכברתול עדכן את רובוטס.טקסט ב-8.11.
אם תחפשי "עכברתול" בגוגל, התוצאה הראשונה תהיה הדף הראשי - underground02.com - ולאחר מכן תוצאות המפנות לפוסטים ספציפיים. רובוטס.טקסט אומר לגוגל לא להמשיך לסרוק את הדף כשהוא מגיע אליו; אבל אני לא חושב שזה ימנע בהכרח מגוגל להכניס את האתר לרשימת התוצאות. הניחוש שלי הוא שגוגל יפסיק בקרוב מאוד להפנות לפוסטים מכיוון שגוגל יפסיק "לקרוא" אותם ולכן הוא לא יידע מה יש שם. לעומת זאת, הדף הראשי כנראה יישאר - גוגל לא צריך לקרוא את הדף עצמו כדי להבין ש"עכברתול" זה הדף הזה; גוגל מבין את זה מהקישורים הנכנסים (כלומר, אתרים אחרים שמקשרים את המילה עכברתול לאתר).

ולנושא השני -
האינסטינקט שלי הוא לומר שאת צריכה לכוון למה שהקהל מחפש. אם אנשים שרוצים לקרוא על המרות טיפוסים מחפשים בגוגל Type conversion - אז זה מה שצריך להדגיש בפוסט.
אבל אני אחשוב על זה עוד קצת ואוסיף עוד תגובה.

רון אלמוג אמר/ה...

השאלה המרכזית היא איזו מחרוזת גולש פלוני יחפש בגוגל - ושניכם (את והגולש המחפש) תרצו שהוא יגיע אלייך.
למעשה יש כאן שלושה תנאים מצטברים: (1) מחפש (2) הוא רוצה להגיע אלייך (3) את רוצה שהוא יגיע אלייך.
אם אף אחד לא מחפש, אז כמובן שאין לנו על מה לדבר.

אבל צריך לנסות להעריך, על סמך ניסיון אישי ואינטואיציה:
נניח שיש 100 אנשים שרוצים לקרוא על הנושא הזה. 95 מתוכם יחפשו את המילה באנגלית, ו-5 מהם יחפשו את המילה בעברית. לכאורה, זה אומר שעדיף לנו לקדם את המילה באנגלית, אבל זה לא בדיוק כך. אם תקדמי את המילה באנגלית, אולי 3 מתוכם יגיעו אלייך (כי תהיי במקום נמוך), אבל אם תקדמי את המילה בעברית - 4 יגיעו אלייך.
(מצד שני, אם type conversion הוא המונח המקובל, אולי יהיו כאלה שיחפשו את המילים באנגלית, אבל ישתמשו באופציה של "דפים בעברית" בגוגל, כך שלא בטוח שבאמת הסיכויים שלך כ"כ נמוכים)

ולכל זה צריך להוסיף עוד הערה:
גם המילים 'ליקוטי שיבולים' הן מילים חשובות שצריך לקדם. אמנם לכאורה אנשים שמחפשים ליקוטים ושיבולים לא ירצו להגיע אלייך ואת לא תרצי שיגיעו אלייך, אבל למעשה יהיו אנשים שיחפשו דווקא ליקוטי שיבולים, ולא יחפשו חומר על שיבולים אמיתיות אלא ירצו להגיע דווקא לבלוג שלך (במקום בוקמרקס).

מסובך? בהחלט.
אבל אם את רוצה את דעתי בשורה אחת - לא שווה לקדם מילים באנגלית (התחרות גבוהה מדי וחסרת סיכוי), אבל כן לציין אותן בפוסט כדי לסייע למי שמחפש באופן מדויק יותר.

לאה אמר/ה...

רון, כרגיל - איזו יסודיות בתשובות. תודה רבה על המחשבה ועל התשובות.
לגבי ההמלצה שלך - היא מאד מוצאת חן בעיני, משתי סיבות: א) אני נוטה להסכים עם ההנחה שעליה היא מבוססת (שבאנגלית התחרות גבוהה מדי), ו-ב) כי זה מה שאני גם ככה עושה: אני תמיד מציינת את הביטוי באנגלית בפוסט, אבל לא עשיתי זאת כדי לסייע למחפשים, אלא כדי לסייע לקוראים הקיימים (כי לא כל כך קל להבין שהמרות טיפוסים זה Type Conversion...). אני שמחה לשמוע שזה מסייע גם לקוראים פוטנציאליים...

הוסף רשומת תגובה