יום חמישי, 5 במרץ 2009

בחזרה ל-XP? בקשת עזרה

לאחר כמה שנים של עבודה במקביל על ווינדוס XP ועל לינוקס (אובונטו בגרסאות שונות), עברתי לפני כמה שבועות לאובנטו בלבד.
המצב לא פשוט. רק כשמתרחקים מ-XP מבינים כמה טוב הוא היה. יש הרבה מאוד פעולות שאני ממש מתקשה לבצע בלינוקס, ואני די מתפתה לחזור ל-XP.  לפני החזרה לווינדוס, אני פונה בבקשת עזרה לקהילה.  אני מניח שהבעיה היא לא שהדברים לא קייימים בלינוקס, אלא שאני פשוט לא יודע עליהם. אז הנה רשימה של שאלות, ואני מקווה שבתגובות תהיה רשימה של פתרונות  :-)
  1. uninstall. יש באובונטו אפשרות להתקין תוכנות דרך ה-synaptic ואז גם להסיר אותן באותה צורה. אבל יש תוכנות שאין בסינפטיק, ואז מתקינים דרך קובץ deb או דרך סקריפט התקנה ב-tar.gz. אני מניח שאפשר לנבור במדריכים של כל תוכנה ולנסות לגלות איזו פקודה מסירה אותה, אבל אולי יש דרך פשוטה יותר לעשות uninstall?
    בניגוד לווינדוס, שם רוב התוכנות מותקנות פשוט בתוך c:\program files בתוך תיקייה, באובונטו כל תוכנה מפוזרת ברחבי התיקיות, כך שגם האופציה של מחיקה ידנית היא בעייתית.
  2. הפעלה תוכנות. חלק מהתוכנות באמת מוסיפות את עצמן לתפריט ה-applications, אבל לא כולן. שוב, בגלל מבנה התיקיות של אובונטו - קשה להבין איפה נמצא קובץ ההפעלה. באותה הזדמנות אני גם אשאל - מה זה בכלל קובץ ההפעלה בלינוקס? גם אם מצאתי את התיקייה, איך אני מזהה את הקובץ עליו צריך להקליק פעמיים כדי להריץ את התוכנה?
    ואיך אני יודע את השם של התוכנה כדי להפעיל דרך alt-f2 או דרך הטרמינל?  ניקח את המחשבון לדוגמה. בתפריט applications הוא פשוט נקרא Calculator. אבל לכתוב calculator דרך alt-f2 רק יביא להודעת שגיאה. בטרמינל, עם c קטנה הוא בכלל לא יבין מה אני רוצה, ועם C גדולה הוא טוען שהמחשבון לא מותקן בכלל.
  3. אם אני רוצה לבדוק לגבי תוכנה שכבר היתוספה לתפריט ה-applications, קליק ימני לא מציג אפשרות של "מאפיינים". אני מעתיק את הקיצור-דרך מהתפריט לשולחן העבודה, ורק אז יכול לראות מה הפקודה שלו.
  4. ניהול הרשאות בתיקיות. כל פעם שאני צריך לתת לעצמי הרשאה לתיקייה אני פותח את הטרמינל, מפעיל את nautilus עם sudo ואז נותן הרשאה לעצמי (עם אותו שם משתמש). למה הוא לא מבקש לבד את הסיסמה כשאני מנסה לעשות משהו "אסור" בתיקייה שאין לי הרשאות אליה?
  5. איך אני מתחבר לרשת של ווינדוס? שיתפתי תיקייה במחשב של אובונטו, שיתפתי תיקייה במחשב של ווינדוס. הווינדוס מזהה את המחשב הלינוקסי ואת התיקיות המשותפות שלו, אבל אובונטו לא מזהה את המחשב הווינדוסי.
  6. כן, זה של מיקרוסופט. אבל ICE -image composite editor היא תוכנה מצוינת ליצירת תמונות פנורמה. לא רק שהתוצאות שלה איכותיות ומרשימות, היא גם קלה ופשוטה מאוד. זה לא משתווה בכלל ל-hugin החינמית והמומלצת ע"י אחרים, שהיא קשה לתפעול ודורשת ממך להכניס פרטים לא ידועים (כמו הזום וזווית הצילום). ICE מקבלת תמונות, בודקת לבד את נקודות ההשקה ומחברת את התמונות כמו שצריך. ב-wine היא לא עובדת.
  7. גם noiseware היא תוכנה טובה מאוד, שמפחיתה את ה"רעש" בתמונות. גם היא ללא גרסת לינוקס ולא עובדת ב-wine. מישהו מכיר חלופה טובה לשתי התוכנות?
  8. המחשב מחובר ברשת לראוטר. את ה-ip החיצוני של המחשב אני יודע לבדוק, אבל איך אני בודק את ה-ip הפנימי שלו בתוך הרשת, זה שהמחשב קיבל מהנתב (ולא זה שהנתב קיבל)? בווינדוס זה ipconfig. גיגול של מקבילה ל-ipconfig הביא לשלל פקודות למיניהן שאף אחת מהן לא הציגה את ה-ip הפנימי.
  9. מעבד התמלילים של אופן אופיס הוא פשוט מעבד תמלילים מעצבן.
    קריאה - בין כל עמוד יש רווח אפור. בוורד אפשר להסתיר אותו בהקלקה (או קונטרול+הקלקה, תלוי בגרסה) ואז לקרוא ברצף בלי הרווחים. באופן אופיס אי אפשר.
    יש אפשרות לבטל את print layout ואז אפשר לקרוא ברצף, אבל לא לדעת את מספר העמוד בו נמצאים.
  10. מספרי עמודים - קובץ שנכתב בוורד-אופיס עם 26 עמודים הפך בוורד-אופן-אופיס ל-36 עמודים.
  11. ספירת מילים -  12,125 מילים אופיסיות הפכו ל-12,679 מילים אופן-אופיסיות. בעיקר כי אופן אופיס סופר מילה כמו ביה"ס בתור שתי מילים, אבל אולי גם בגלל עוד סיבות. זה בעייתי במיוחד בעבודות אקדמאיות לדוגמה, בהן יש חשיבות לכמות עמודים או לכמות מילים, ושם הסטנדרט הוא הסטנדרט המיקרוסופטי.
  12. טלוויזיה / רדיו. כן, יש את "מזרים" אבל שום דבר שם לא עובד. כנראה שהוא עובד עם גרסה ישנה יותר של VLC, אבל איך בכלל מתקינים גרסה ישנה יותר בלינוקס?
  13. ואם כבר VLC, איך הופכים אותו לברירת המחדל לצפייה בקובצי וידאו?
  14. ונחזור לטלוויזיה / רדיו. אם אני רוצה לשמוע את 103fm אני נכנס לכתובת של הנגן שלהם. בווינדוס כבר הייתי שומע עכשיו רדיו, אבל באובונטו נפתח עוד פופאפ שאומר שאני צריך להתקין את הפלאגאין של ווינדוס מדיה פלייר לפיירפוקס, אבל אני יכול גם להאזין לרדיו ישירות מנגן המדיה שלי.  כשאני בוחר לעשות את זה, נפתח לי טאב חדש בפיירפוקס שנראה כמו נגן מדיה, ואז מתקבלת הודעה שכותרתה Search for suitable codec? (לא ממש ברור לי איזו תוכנה בכלל פותחת את החלונית הזאת). אם אחפש קודקים מתאימים, היא תזמין אותי להתקין בתשלום קודקים. במקום זה, אני מבטל ומעתיק את הכתובת שמוצגת בדפדפן ואז פותח את VLC ולוחץ על media ואז open network ואז מדביק את הכתובת ואז שומע רדיו.
    תהליך דומה גם עם חדשות ערוץ 2 בשידור חי (דרך אתר רשת).
    אשמח לפתרון, או לפחות לקיצורי דרך בכל השלבים המייגעים האלה.
    [אגב, דווקא 103 כן עובד ב"מזרים" - השאלה היא כללית יותר].

אולי עוד דברים יתוספו בהמשך...
בינתיים - תודה מראש לכל מי שיעזור!

4 תגובות:

פינגווין מגורש אמר/ה...

1. זה לא אמור להיות יותר ממה שיש לך בווינדוס,
בכל מקרה כשאתה מתקין deb אתה אמור להיות יכול למחוק אותו דרך סיינטפיק וכשאתה מתקין מקוד מקור בדר"כ יש לך שם הסבר איך למחוק,
2. רוב התוכנות נמצאות ב/usr/bin
6. נסה את fotoxx
8. ifconfig
10. נסה לדווח על באג

Amit אמר/ה...

4. יש חבילה שנקראת nautilus-gksu. תוכל להתקין אותה באמצעות סינפטיק והיא תוסיף לך לתפריט הלחיצה הימנית אפשרות לפתוח כל תיקייה או קובץ עם הרשאות root.
5. נסה את samba. אצלי היא עובדת מצויין עם חיבור לחלונות בשני הכיוונים.
8. אם אתה משתמש בגנום, לחיצה ימנית על הסמל של network-manager באיזור ההתראות ולאחר מכן תבחר connection information. תקבל חלון קטן עם המידע שאתה מחפש.
12. תתקין את החבילות המתאימות והכל עובד. תתחיל מmplayer עם התוסף שלו למוזילה, זה כבר אמור לפתור לך את רוב הבעיות.
13. לחיצה ימנית על קובץ וידאו ובחירה במאפיינים. בחר את הלשונית "פתח באמצעות" (כמו בחלונות) ובחר את VLC. מעכשיו ברירת המחדל היא VLC. (צריך לבצע את הפעולה עבור כל סיומת וידאו בנפרד)
14. כמו 12.

רון אלמוג אמר/ה...

תודה עמית ופינגווין מגורש :-)

אשמח לעוד עצות, ואני אעדכן בקרוב לגבי מה שאתם הצעתם.
תודה!

נדב אמר/ה...

שלום רון :-)
לאה מאורט הפנתה אותי לדף שאלות זה שאתה מציג פה בבלוג שלך.

אגב, בעתיד, כדי לפנות לקבוצות הדיון של האתר whatsup.co.il או ubuntu-il.com או רבים אחרים כדי לקבל תגובות ופתרונות לבעיות שאתה נתקל בהם. קשה לי להאמין שמישהו ימצא את
הדף הזה בבלוג שלך באופן יזום וינסה לעזור לך. :-)

ולהלן מספר תשובות לשאלות השונות שהצגתה...
1. במקרה שהורדה תוכנה שיש להדר (COMPILE FROM SOURCE) אותה, אז אני מניח שכדי להתקין השתמשתה בפקודות ./configure ואחר כך make ואחר כך make install
אז כדי להסיר את הקבצים השונים של התוכנה יש להשתמש בפקודה make uninstall
אפשרות הידור מקוד מקור שמורה לתוכניתנים שאמורים להיות בקיעים יותר במערכת ופקודות הפיתוח שלה.
(במערכת וינדוס המצב זהה, אך ברוב המקרים בלתי אפשרי כיוון שקוד המקור אינו נגיש עבורך)
עדיף להתקין תוכנות מהודרות וארוזות מראש בחבילות DEB במקרה שלך.
2. כפי שצויין התוכנות נמצאות (בעיקר) בספריות bin למיניהן. תלוי בהרשאה שלך. משתמש רגיל ימצא תוכנות ב /bin או /usr/bin או /urs/local/bin ומנהל מערכת ימצא בספריות sbin

לתוכנות הלינוקס לא צריכה להיות בהכרח סיומת המציינת מה סוגן או האם הן תוכנות ולא קבצי מידע בלבד. (שלא כמו בוינדוס) כדי לגלות את סוגו של קובץ מסויים עליך לעשות שימוש בפקודה file application-name כאשר application-name זה שם הקובץ אשר את טיבו (סוגו) אתה מעוניין לגלות.

שמות התוכנות המופיעים בתפריט המערכת אינם השמות האמיתיים של התוכנות (גם בוינדוס זה כך)
לחיצה על הכפתור הימני של העכבר על תפריט המערכת תאפשר לך לערוך אותו וגם לגלות את שמות הקבצים האמיתיים.
לתוכנות רבות אין ממשק גרפי ולכן הן אינן נמצאות בתפריט המערכת. כדי לאתחל CONSOLE כדי להפעיל אותן. רוב התוכנות בעלות ממש גרפי משבצות את עצמן בתפריט התוכנות של המערכת ואם לא זו תקלה שיש לדווח עליה (אם אתה בקיא באפשרות זו)

4. משתמשים רגילים ישנן הרשאות נמוכות ואם הם מעוניינים להתקין תוכנות חדשות הם צריכים לעבור למצב הרשאה גבוהה יותר של מנהל מערכת כדי להתקין תוכנה כל שהיא. (אסטרטגייה נפלאה למניעת וירוסים ושאר תוכנות מזיקות) את תמיד יכול לעבור ולעבור עם משתמש מנהל המערכת (ולהיות זהיר) או להעלות את ההרשאות של המשתמש הנוכחי (מתוך חשבון של מנהל מערכת)

5. נשמע כמו תקלה. אצלי זה עובד ללא בעייה (ובעוד הרבה מאוד מחשבים שהתקנתי)

6 + 7 . תוכנת ניהול ועיבוד אוסף תמונות מעולללללההההה ! digikam תענה על כל! הדרישות שלך.

8. בכל שולחן עבודה : GNOME או KDE או אחרים ישנו APPLET אשר מציג את מצב הרשת ונתונים רבים אחרים. לחיצה על הכפתור הימני של העכבר כאשר אתה ממוקם על שורת המשימות תציג תפריט עם אפשרות הוספה של רכיבים אילו.

9. נראה לי שקצת מדיטציה יכולה לעזור לך עם העצבנות :-)

10. הגופנים החופשיים העבריים בעולם הקוד הפתוח מגיעים במידות שונות מאילו שאתה רגיל להשתמש בוינדוס. ולכן (כך נראה לי) השוני במספר הדפים. אתה תמיד יכול להתקין את אותם גופנים שיש לך בוינדוס גם במערכת לינוקס. (אני לא ממליץ) עדיף לעבוד עם גופנים חופשיים ולשנות את גודל הכתב.

12. כדי להתקין גירסאות שונות של תוכנות שונות יש להתקין את הגירסאות ה STATIC שלהן בספריות שונות במערכת שלך. בניגוד לגירסאות SHARED אשר תלויות בחבילות תוכנה אחרות ובדרך כלל ידרשו ממך להתקין את הגירסה העדכנית ביותר למערכת שלך. גירסאות סטטיות ניתן למצוא באתר התוכנה הראשי.

13. ניתן לקשר את ה VLC למאפייני קבוצת כל סרטי הוידאו או לסוג סרט וידאו מסויים. על ידי לחיצה של כפתור ימני על סוג הקובץ אותו אתה מעוניין להציג בוחירה במאפיינים. בחלון החדש יופיע איקון על יד סוג הקובץ. יש ללחוץ עליו כדי להגיע לחלון חדש של שיוך התוכנה לסוג הקובץ.

בהצלחה :-)

הוסף רשומת תגובה