יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

אובונטו 8.10 - היעל הנועז - זמין להורדה

גרסה 8.10 של מערכת ההפעלה החופשית אובונטו יצאה היום. היא מבוססת על לינוקס, והיא מערכת הפעלה ולא תוכנה.
הגרסה מכונה Intrepid Ibex - היעל הנועז, וצללית היעל מעטרת גם את הרקע המגיע כברירת מחדל.

אובונטו מגיע ב-3 טעמים - 3 שולחנות עבודה שונים הפועלים על אותו בסיס: אובונטו עם שולחן העבודה gnome, קובונטו עם שולחן העבודה kde, וקסובונטו עם שולחן העבודה xfce.

אובונטו קובונטו וקסובונטו הן שלוש מערכות הפעלה נפרדות ועצמאיות, אך כאמור למעשה מדובר בבסיס וזהה עם שולחנות עבודה שונים, כך שאפשר להוריד ולהתקין רק אחת מהן - ועל גבי זה להתקין שולחן עבודה נוסף (למי שרוצה לנסות גם וגם). כדי להתקין שולחנות עבודה נוספים, הפעילו את synaptic וחפשו את kubuntu-desktop או את xubuntu-desktop והתקינו. שולחנות העבודה החדשים יופיעו במסך הלוג-אין (הכנסת שם וסיסמה) בהפעלת המחשב, תחת התפריט Sessions.

בקרוב יהיה גם פוסט על אובונטו לאחר ההתקנה, אבל בינתיים נישאר בהורדה והתקנה.

screenshot.jpg

דרישות המינימום להתקנת אובונטו  8.10: מעבד - 700 מגה הרץ; זכרון ram - 384 מ"ב; דיסק קשיח - 8 ג"ב. הדרישות לקסובונטו 8.10 הן 300 מגה הרץ ו-256 מ"ב ram.
מורידים את קובץ ה-iso (באתר הראשי של אובונטו קובונטו או קסובונטו תמצאו כפתור בולט להורדה), צורבים על דיסק ומכניסים למחשב.  אם אתם לא יודעים בדיוק איזה קובץ להוריד, כנראה שהתשובה היא 386-desktop או משהו בסגנון. יש גם גרסה להורדה בביטורנט, אבל מנסיוני דווקא ההורדה ה"רגילה" (בייחוד עם התוסף downthemall בפיירפוקס) מהירה יותר.
אפשר להפעיל את אובונטו ללא התקנה, ישירות מהדיסק, כדי להתנסות (קחו בחשבון שמדובר בהפעלה איטית למדי, בגלל שזה פועל מהדיסק). אפשר להפעיל ולהקליק על כפתור install על שולחן העבודה, או לבחור בהתקנה עוד לפני שהמערכת עולה.
אם אתם לא בטוחים מה אתם עושים, ו/או יש לכם מידע חשוב על המחשב, כדאי לקרוא עוד הסברים ומדריכים להתקנה לפני שממשיכים.
אפשר גם להתקין את אובונטו לצד מערכת הפעלה אחרת (כמו חלונות), כך שעם עליית המחשב תבחרו בכל פעם באיזו מערכת לבחור.
כשתוכנית ההתקנה עולה יש לבחור את שפת ההתקנה - זו למעשה שפת הממשק (השפה של התפריטים וכו'). אני בחרתי באנגלית.
screenshot-1.jpg

השלב הבא הוא בחירת המקום, בעיקר בשביל השעון. לישראל יש לבחור בירושלים. אפשר לבחור ידנית מתוך הרשימה, אך שימו לב שהיא מסודרת לפי יבשות ורק בתוך כל יבשת לפי סדר הא"ב. אפשר גם לבחור מהמפה - כשתעמדו מעל ישראל, המפה תתמקד (זום אין) באיזור, ואז תוכלו להקליק על הנקודה של ירושלים (הנקודות שם די צמודות, אז אולי זה ייקח לכם שניים-שלושה נסיונות).
screenshot-2.jpg

כן, זו כבר הפעם השלישית ששואלים בערך אותו דבר - אבל כל פעם מזווית אחרת. הפעם מדובר בהגדרות המקלדת, וכדי שתוכלו לעבור בלחיצת alt-shift בין עברית לאנגלית, יש לבחור ב-Israel (בצד שמאל ושוב בצד ימין).
screenshot-3.jpg

זה שלב קריטי: בחירת המחיצות. כאן כבר ממש חשוב להבין מה בדיוק עושים כדי לא למחוק מידע חשוב.
יש כאן 3 אפשרויות: הראשונה היא להשאיר את המחיצה הקיימת במחשב עם מערכת ההפעלה שכבר מותקנת, אך להקטין את גודל המחיצה ולהתקין את אובונטו במחיצה החדשה. יש כאן שני פסים של "לפני ואחרי" שמדגימים בדיוק את השינוי. המצב לפני הוא שמערכת ההפעלה הנוכחית (בכחול) תופסת את כל הכונן הקשיח. המצב אחרי הוא שהמחיצה של המערכת הנוכחית מתכווצת, אובונטו (בירוק) במחיצה חדשה תופסת את רוב המקום.
האפשרות השנייה היא לפרמט הכל ולהתקין את אובונטו על כל הכונן.
האפשרות השלישית היא עריכה ידנית של מבנה וגודל המחיצות.screenshot-4.jpg

בוחרים שם משתמש, סיסמה (להקליד פעמיים), שם למחשב
screenshot-5.jpg

זהו, מקליקים על Install ומחכים למערכת הפעלה חדשה
screenshot-6.jpg

בהצלחה

3 תגובות:

יהו אמר/ה...

איזה תותח.

תודה על הפוסט.

חסוי אמר/ה...

יך מורידים את אובנטו 8.10????????

רון אלמוג אמר/ה...

לינק להורדת אובונטו 8.10:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

הוסף רשומת תגובה