יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

אובונטו 8.10 - היעל הנועז - זמין להורדה

גרסה 8.10 של מערכת ההפעלה החופשית אובונטו יצאה היום. היא מבוססת על לינוקס, והיא מערכת הפעלה ולא תוכנה.
הגרסה מכונה Intrepid Ibex - היעל הנועז, וצללית היעל מעטרת גם את הרקע המגיע כברירת מחדל.

אובונטו מגיע ב-3 טעמים - 3 שולחנות עבודה שונים הפועלים על אותו בסיס: אובונטו עם שולחן העבודה gnome, קובונטו עם שולחן העבודה kde, וקסובונטו עם שולחן העבודה xfce.

אובונטו קובונטו וקסובונטו הן שלוש מערכות הפעלה נפרדות ועצמאיות, אך כאמור למעשה מדובר בבסיס וזהה עם שולחנות עבודה שונים, כך שאפשר להוריד ולהתקין רק אחת מהן - ועל גבי זה להתקין שולחן עבודה נוסף (למי שרוצה לנסות גם וגם). כדי להתקין שולחנות עבודה נוספים, הפעילו את synaptic וחפשו את kubuntu-desktop או את xubuntu-desktop והתקינו. שולחנות העבודה החדשים יופיעו במסך הלוג-אין (הכנסת שם וסיסמה) בהפעלת המחשב, תחת התפריט Sessions.

בקרוב יהיה גם פוסט על אובונטו לאחר ההתקנה, אבל בינתיים נישאר בהורדה והתקנה.

screenshot.jpg

דרישות המינימום להתקנת אובונטו  8.10: מעבד - 700 מגה הרץ; זכרון ram - 384 מ"ב; דיסק קשיח - 8 ג"ב. הדרישות לקסובונטו 8.10 הן 300 מגה הרץ ו-256 מ"ב ram.
מורידים את קובץ ה-iso (באתר הראשי של אובונטו קובונטו או קסובונטו תמצאו כפתור בולט להורדה), צורבים על דיסק ומכניסים למחשב.  אם אתם לא יודעים בדיוק איזה קובץ להוריד, כנראה שהתשובה היא 386-desktop או משהו בסגנון. יש גם גרסה להורדה בביטורנט, אבל מנסיוני דווקא ההורדה ה"רגילה" (בייחוד עם התוסף downthemall בפיירפוקס) מהירה יותר.
אפשר להפעיל את אובונטו ללא התקנה, ישירות מהדיסק, כדי להתנסות (קחו בחשבון שמדובר בהפעלה איטית למדי, בגלל שזה פועל מהדיסק). אפשר להפעיל ולהקליק על כפתור install על שולחן העבודה, או לבחור בהתקנה עוד לפני שהמערכת עולה.
אם אתם לא בטוחים מה אתם עושים, ו/או יש לכם מידע חשוב על המחשב, כדאי לקרוא עוד הסברים ומדריכים להתקנה לפני שממשיכים.
אפשר גם להתקין את אובונטו לצד מערכת הפעלה אחרת (כמו חלונות), כך שעם עליית המחשב תבחרו בכל פעם באיזו מערכת לבחור.
כשתוכנית ההתקנה עולה יש לבחור את שפת ההתקנה - זו למעשה שפת הממשק (השפה של התפריטים וכו'). אני בחרתי באנגלית.
screenshot-1.jpg

השלב הבא הוא בחירת המקום, בעיקר בשביל השעון. לישראל יש לבחור בירושלים. אפשר לבחור ידנית מתוך הרשימה, אך שימו לב שהיא מסודרת לפי יבשות ורק בתוך כל יבשת לפי סדר הא"ב. אפשר גם לבחור מהמפה - כשתעמדו מעל ישראל, המפה תתמקד (זום אין) באיזור, ואז תוכלו להקליק על הנקודה של ירושלים (הנקודות שם די צמודות, אז אולי זה ייקח לכם שניים-שלושה נסיונות).
screenshot-2.jpg

כן, זו כבר הפעם השלישית ששואלים בערך אותו דבר - אבל כל פעם מזווית אחרת. הפעם מדובר בהגדרות המקלדת, וכדי שתוכלו לעבור בלחיצת alt-shift בין עברית לאנגלית, יש לבחור ב-Israel (בצד שמאל ושוב בצד ימין).
screenshot-3.jpg

זה שלב קריטי: בחירת המחיצות. כאן כבר ממש חשוב להבין מה בדיוק עושים כדי לא למחוק מידע חשוב.
יש כאן 3 אפשרויות: הראשונה היא להשאיר את המחיצה הקיימת במחשב עם מערכת ההפעלה שכבר מותקנת, אך להקטין את גודל המחיצה ולהתקין את אובונטו במחיצה החדשה. יש כאן שני פסים של "לפני ואחרי" שמדגימים בדיוק את השינוי. המצב לפני הוא שמערכת ההפעלה הנוכחית (בכחול) תופסת את כל הכונן הקשיח. המצב אחרי הוא שהמחיצה של המערכת הנוכחית מתכווצת, אובונטו (בירוק) במחיצה חדשה תופסת את רוב המקום.
האפשרות השנייה היא לפרמט הכל ולהתקין את אובונטו על כל הכונן.
האפשרות השלישית היא עריכה ידנית של מבנה וגודל המחיצות.screenshot-4.jpg

בוחרים שם משתמש, סיסמה (להקליד פעמיים), שם למחשב
screenshot-5.jpg

זהו, מקליקים על Install ומחכים למערכת הפעלה חדשה
screenshot-6.jpg

בהצלחה

יום רביעי, 29 באוקטובר 2008

לקוראים הזריזים: CrossOver חינם

LifeHacker ו- DownloadSquad מספרים ש-CrossOver מציעים הורדה חינם היום.

קרוסאובר היא תוכנה מסחרית (לא-חינמית, בסביבות 40$) ללינוקס (וגם למק) שמבוססת על Wine, שהיא תוכנה חופשית. זו למעשה שכבת תאימות שמאפשרת התקנה והפעלה של תוכנות המיועדות למערכות ההפעלה של חלונות - גם בלינוקס.
קרוסאובר מציעים היום (28.10.08) רשיונות חינם. לפי הדיווח בדאוונלואוד סקווד, זה נבע מ"התערבות" של המנכ"ל לפיה הוא יחלק רשיונות חינם אם ג'ורג' בוש יעמוד באחד היעדים שלו. כנראה אחד היעדים היה לרדת מ-2.80$ לגלון בנזין.

אז שווה להיכנס לכאן: http://lameduck.codeweavers.com/free ולהשיג רשיון בחינם.

אני בדרך-כלל לא אוהב לדווח על "מבצעים" כאלה של "הורדה חינם היום", מכיוון שהתוכנה עצמה אינה חופשית ואינה חינמית. הפעם חרגתי ממנהגי, בגלל הלינוקסאיות החופשית המעורבת בעניין.

יום חמישי, 9 באוקטובר 2008

Live Photo Gallery - כמעט התקנתי

כמעט התקנתי את לייב פוטו גלרי - Live Photo Gallery. לפני כמה ימים (שבועות?) יצאה הגרסה החדשה (2009, אבל עדיין בטא) של פוטו גלרי, במסגרת "הגל השלישי" של סדרת מוצרי לייב. כאמור, מדובר בגרסת בטא של פוטו גלרי 2009. את כל סדרת הגל השלישי של לייב אפשר להוריד כאן.

screenhunter_086-custom.jpg

רק כמעט התקנתי, כי הוא התעקש להתקין לי גם גרסה חדשה, גרסת בטא, של המסנג'ר. בלי בחירה, בלי אפשרויות.  אפילו אם הגרסה החדשה טובה יותר (ולפי מה שקראתי ברשת - היא הרבה פחות טובה) מהנוכחית, עדיין - זה לא מה שרציתי להתקין.

הנה מישהו שהתקין, אני ויתרתי.

יום חמישי, 2 באוקטובר 2008

ICE - חיבור תמונות ויצירת תמונת פנורמה

מחלקת המחקר של מיקרוסופט שמה בזמן האחרון דגש על תמונות. בין השאר אפשר לראות את Photosynth ואת HD View, שנראים לי די דומים למרות שאחד שייך ל-Microsoft Live Labs והשני ל-Microsoft Research (שגם נראים לי די דומים).

למיקרוסופט יש גם את Photo Story (כדי להוריד את פוטו סטורי צריך שמערכת ההפעלה החלונאית תעבור ואלידציה) ואת Photo Gallery - שוב, אחד תחת המותג של מיקרוסופט והשני תחת המותג של לייב. בעבר הוצגה גם התוכנה Group Shot (היא אינה זמינה כבר), שמטרתה הייתה לחבר שתי תמונות בינוניות לתמונה אחת טובה (לבחור את החלק הטוב מכל תמונה, וליצור תמונה אחת המורכבת מכל החלקים הטובים).

התוכנה שאני הורדתי היא ICE, קיצור של Image Composite Editor. המטרה שלה - לחבר כמה תמונות לתמונה גדולה אחת (כמובן, בהנחה שאכן מדובר בתמונות-המשך שיש בהן חלקים חופפים).

היא קלה ולא תופסת הרבה מקום, והיא פשוטה מאוד. גוררים לתוכה כמה תמונות והיא כבר תזהה את התמונות החופפות, תחבר אותן, תציע חיתוך (Crop) מומלץ, ותאפשר לשמור. אפשר לשמור בפורמט שיתאים ל-HD View (לא התעמקתי בזה), אבל כמובן גם ב-JPG רגיל וגדול.

התוכנה עובדת לאט. מאוד לאט. אבל התוצאות שלה מאוד מרשימות וטובות - בלי שום הגדרה ידנית.

כשניסיתי "לעבוד" עליה ולגרור לתוכה גם תמונות שלא קשורות לפנורמה היא קצת זייפה, אבל בדרך-כלל ידעה לסנן ולהוציא החוצה תמונות שלא מתאימות. גם בדוגמה הזו, שתי השמשות המיותרות "נחתכות" כשעושים Auto Crop.

screenhunter_082-custom.jpg

אם מתקבלת פנורמה מעגלית, התוכנה גם נותנת לבחור את מרכז התמונה ולשנות את הקימורים שלה בממשק נוח מאוד. כך לדוגמה, בחרתי להעביר את השמש למרכז התמונה. שינוי הקימורים נועד כדי ליישר את קו האופק בין התמונות. בפנורמה שיצרתי בתוכנות אחרות אכן קו האופק היה מאוד "גלי" והשתנה מתמונה לתמונה. אמנם גם כאן הוא לא ישר, אבל התוכנה באופן אוטומטי הצליחה ליישר אותו הרבה יותר טוב מתוכנות אחרות.

screenhunter_083-custom.jpg

זו התוצאה, מוקטנת כדי להיכנס לבלוג (הפנורמה בגודל המקורי היא ברוחב של מעל 13,200 פיקסלים. הדוגמה המוקטנת היא ברוחב 640 פיקסלים) :

tau-10-06-2007-18-58-35-2048×1536_stitch-small.jpg

לשם השוואה, זו הפנורמה שהתקבלה בתוכנה אחרת מאותן תמונות, כאשר חיברתי את הנקודות ידנית (כלומר - סימנתי לתוכנה את הנקודות החופפות בין התמונו) ועבדתי עליה לא מעט זמן:

tau panoram4
ICE היא חינמית אך לא חופשית ומתאימה לווינדוס בלבד, אבל היא קלה ופשוטה מאוד - ואוטומטית -  ושווה לנסות אותה. היא יותר טובה לדעתי, גם מ-hugin החופשית והמומלצת (והמסובכת) וגם יותר מ-autostitch ועוד כמה תוכנות שניסיתי בעבר ולא אהבתי.

שנה טובה
שנה טובה